Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michèlle Tegelbeckers - WaarBenJij.nu Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michèlle Tegelbeckers - WaarBenJij.nu

Brownsberg

Blijf op de hoogte en volg Michèlle

21 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
Dit weekend ben ik met Fèlice en Inge naar Brownsberg geweest. Op weg naar Brownsberg zijn we naar Berg en Dal geweest, dit is een adventure center . Hier hebben we een kabelbaantocht gemaakt. Er waren tien plateaus en zeven kabelbanen. Na een goede instructie van onze vijf aardige mannelijke gidsen gingen we naar de eerste kabelbaan, deze was ongeveer tien meter hoog, dit viel nog wel mee. De hoogste was 35 meter en ging dwars over de Surinamerivier heen. Ik vond het toen toch wel een beetje spannend worden. Als ik te vroeg zou remmen zou ik midden op de Surinamerivier tot stilstand komen en als ik te laat zou remmen zou ik niet zo prettig tot stilstand komen. Gelukkig stelden de gidsen me gerust en alles is goed gegaan. Zij gingen zelf op allerlei mogelijke manieren vanaf, heel gaaf om te zien. Bij de laatste kabelbaan mochten we van onze gidsen ondersteboven eraf gaan. Dit leek me wel wat. Het was een hele leuke ervaring! Na onze kabelbanentocht hebben we nog even afgekoeld in de Surinamerivier, het was hier ook weer erg mooi! We vervolgden onze tocht richting Brownsberg. Tijdens onze rit hierheen zijn we even gestopt, er lag namelijk een enorme slang op de weg! Na even gewacht te hebben of de slang zelf weg zou gaan, is de bus rustig verder gereden en heeft hij de slang even met zijn band aangeraakt, de slang kroop daarna enorm snel de jungle in. Ik had het willen filmen, maar was net te laat. Na een korte rit (ongeveer 3 à 4 uur, ik ben al veel langer gewend) kwamen we bij onze logde. Er waren genoeg bedden, dus we mochten ook in de bedden slapen. Van ander stagiaires hadden we gehoord dat slapen op Brownsberg ontzettend koud was. Toch heb ik gesloten om in de hangmat te slapen. Dit maakt de ervaring voor me compleet. Natuurlijk was ik voorbereid op een koude nacht, dus ik had redelijk veel kleding meegenomen die ik ’s avonds aan zou doen. Toen onze hangmatten hingen maakten we een kleine wandeling. Tijdens deze wandeling hebben we van ontzettend mooi uitzicht genoten. Toen we terug kwamen stond saoto soep op tafel, dit is erg lekkere soep met kip, gebakken aardappel en taugé. Na het eten was iedereen moe, we hadden zin om in onze hangmat te gaan liggen toen onze gids zei dat we om half elf zouden vertrekken voor de nachtwandeling…. Met een beetje tegenzin ben ik me om gaan kleden, we hebben twee uurtjes gelopen en ik ben blij dat ik mee ben gegaan. We hebben slangen, schildpadden en kaaimannen gezien( en zelfs vastgehad!). ‘s Nachts door de jungle lopen heeft iets heel speciaals. Toen we terug kwamen had Audery (de kokkin) heerlijke bakka bana’s gemaakt. Deze hebben we tijdens een potje kaarten lekker opgegeten. De volgende dag vertrokken we (na een heerlijk pannenkoeken ontbijt) richting de Irenevallen en de Leovallen. De heenweg ging prima, je hoeft immers alleen maar bergaf. Als eerste kwamen we bij de Irenevallen, het was erg super mooi! Na een verkoelende douche genomen te hebben stond de wandeling naar de Leovallen op de planning. Dit betekende het stijlen pad naar boven i.p.v. naar beneden. Nou, ik kan jullie vertellen dat ik flink afgezien heb. De weg naar de Leoval was niet helemaal goed begaanbaar. Er was een enorme boom omgevallen, en dat betekende er overheen of eronder door. De Leoval lag op een schitterde plek. Ook hier heb ik even een verkoelende douche genomen. Helaas stond toen de terugreis op de planning. Na een vermoeiende tocht waren we eindelijk boven. Ik heb mijn beste vriend (mijn stok) bedankt en ben snel naar de lodge gelopen. Hier stond een heerlijke lunch klaar. Daarna zijn we richting huis gereden. ’s Avonds hebben we bij de andere meiden van onze school gegeten. Ze hadden een lekker salade gemaakt. Erg fijn, want we hadden de puf niet meer om te koken.

Op stage gaat ook alles goed. Ik krijg alle vrijheid in de klas en de leerlingen lijken mijn lessen leuk te vinden. Ik merk wel dat ze soms aan mijn wijze van les geven moeten wennen. Maar dat is ook logisch. Fèlice, Evelien Inge en ik zijn druk bezig om ons sponsorgeld goed te besteden. Afgelopen donderdag hebben we ons de hele dag georiënteerd en al een aantal dingen besteld. Zoals drie boekenkasten. We hebben dit besteld bij een instelling waar jongeren met een beperking en straatjongeren werken. Zo steunen we deze stichting ook nog een beetje. Op onze stage staat een gebouw die bijna opgeleverd zal worden. Dit wordt een mediatheek die wij volledig in gaan richten. We hebben al heel wat spullen kunnen kopen, dus nogmaals dank aan de mensen die ons allemaal gesponsord hebben!! We zijn hard aan het werk op het voor onze opening, 12 juni ,klaar te hebben. Vandaag zijn Félice en Evelien gestart met een muurschildering op de buitenkant van de muur van de mediatheek. Morgen is het de beurt aan Inge en mij.

Verder gaat alles goed hier. Helaas had ik vannacht een mug in mijn klamboe waardoor ik 17 muggenbulten rijker ben. Het regenseizoen gaat denk ik echt beginnen dus de muggen zijn massaal in opkomst. Vrijdag staat een trip naar colakreek en de vlindertuin op de planning. Even lekker relaxen. De salsa lessen worden steeds lastiger en soms krijg ik de passen allemaal niet meer in mijn hoofd. Best wel gênant, omdat je toch de hele tijd met een partner moet dansen. Dit levert soms erg grappige taferelen op, beeld het je maar eens in…..

Sommige van jullie weten het al, maar we hebben een waakhond Sascha. Zij is de hond die ik nooit gehad heb (bedankt pap en mam). Sascha neemt haar taak om ons te beschermen erg serieus. Ze is een echte waakhond en dit laat ze toch wel zo’n 10 keer per dag horen. Als er iemand langs loopt gaat er buiten een sirene af, Sascha dus. Taxi chauffeuren zijn al helemaal niet veilig. Laatst kwam onze vaste taxichauffeur bij ons eten. Ik heb Sascha echt vast moeten houden, anders had ze hem misschien wel aangevallen. Zoals ik al zei, ze neemt haar taak serieus. We voelen ons dus heel veilig in ons huis.

Ik hoorde dat het bij jullie ook eindelijk lekker weer is, gelukkig en er lekker van genieten! Lief dat jullie reageren op mijn verhaaltjes. Ik reageer niet, maar lees ze allemaal!

Dikke kus!
Michèlle

  • 21 Mei 2014 - 07:31

    Nancy:

    Wauw michelle wat een gave dingen maak je allemaal mee zeg, ben ook erg benieuwd naar de muurschildering ( foto's ) nog heel veel plezier! Groetjes van ons 4tjes

  • 21 Mei 2014 - 09:31

    Marielle:

    Ha Michelle, jeetje al weer zoveel meegemaakt! Leuk om te lezen! Fijn dat jullie goed bewaakt worden! Dat zullen Geert en Jose ook wel fijn vinden! Gisteren nog met Joos op joets geweest! Erg gezellig! Pas goed op jezelf! Xxxxxxxxc

  • 21 Mei 2014 - 15:07

    Jose T:

    Ha, wat maak jij geweldige dingen mee zeg! Zie ik het goed dat jij daar op z`n kop hangt? Je blijft verbazen. Xxx mam

  • 21 Mei 2014 - 15:24

    Jose Levie:

    Volgens mij kom jij als een heel andere Michelle terug. Eentje die nergens bang voor is! Mooi joh! Gr. José Levie

  • 21 Mei 2014 - 19:25

    Karin:

    Tjeetje Michelle, ik ben er helemaal stil van. Volgens mij verbaas je ook jezelf met al je dapperheid. Ongelooflijk hoor! Succes morgen met de muurschildering.Liefs en xies, Karin.

  • 21 Mei 2014 - 21:18

    Irene:

    Wauw wat een super verhalen allemaal. Echt een hele ervaring he ! Veel plezier verder en succes met je stage ! Groetjes irene

  • 24 Mei 2014 - 18:05

    Herman De Kleine:

    Há, die nicht! Hartstikke leuk jouw reisverslagen, en ik ga er echt voor zitten hoor! Wist niet dat er in Suriname zoveel te zien is. Voor mensen die houden van een doe-vakantie, om hier eens over na te denken? Ben heel benieuwd naar de vogels in het oerwoud of zijn ze te schuw? Fijn, te horen dat jullie aan het inkopen zijn voor het goede doel, zo wordt jullie stage helemaal compleet. Goed om te horen dat na het lesgeven jullie het voor elkaar zo gezellig maken. Michelle geniet en na het genieten veel succes met de stage. Doe de kindjes de groeten en vraag of ze lief willen zijn en dat ze goed naar "de juf" willen luisteren. Lieve groetjes, Herman.!

  • 25 Mei 2014 - 17:08

    Ellen:

    Ach cherm sjoap. Waat hubs se ut toch sjlecht thoes... NOT! Geniet dan nog maar veel van Sascha.
    En voor de rest, geweldige dingen die je ziet en meemaakt. Leuke verhalen.
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michèlle

Actief sinds 18 April 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 8572

Voorgaande reizen:

18 April 2014 - 24 Juli 2014

Koffer pakken

Landen bezocht: