Eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michèlle Tegelbeckers - WaarBenJij.nu Eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michèlle Tegelbeckers - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek

Blijf op de hoogte en volg Michèlle

11 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve mensen,

Mijn eerste stageweekje zit er op. Ik zal hieronder even kort vertellen hoe mijn week is verlopen.

Na maandag om half 8 afscheid te hebben genomen van mijn zusje fietsten we met zijn allen naar school. Het ligt erg dichtbij ons huis, namelijk maar 5 minuten fietsen.
Toen we aankwamen op de school hebben we onze fietsen ergens achter een huisje geparkeerd. We werden vriendelijk ontvangen door de pedagoog en de directrice. Om 07:50 uur werd de dag gezamenlijk opgestart op het schoolplein (van zand). De Surinaamse vlag werd gehesen en de leerlingen zongen ondertussen het volkslied van Suriname. De leerlingen stonden per klas opgesteld. De jongens en meisjes stonden in een aparte rij van klein naar groot. Nadat de leerlingen klaar waren met het volkslied te zingen was het aan ons de beurt om voorgesteld te worden. We hebben onze namen genoemd en we kregen een applaus van de leerlingen. Daarna deed de directrice de mededelingen voor die dag. De leerlingen antwoordden hier allemaal met twee woorden: ‘ja juffrouw’. Er zijn alleen maar vrouwelijke leraressen bij ons op school. Na de introductie zijn we langs alle klassen gegaan waar we nog een keer voorgesteld werden. Daarna hebben we met de schooldirectrice bij elkaar gezeten om het een en ander te bespreken. De eerste dag heb ik alleen maar meegelopen met een aantal klassen en geobserveerd. Aan het einde van de dag was ik heel erg aan het twijfelen over in welke klas ik stage zou gaan lopen, dit mochten we namelijk zelf kiezen. Aangezien ik het erg lastig vond om te kiezen, heb ik de keuze gemaakt om op maandag in groep 2 stage te lopen en de rest van de week in groep 6 stage te lopen. De tweede dag ben ik door de leerkracht van de klas voorgesteld. Ik heb verteld hoe ik heet, hoe oud ik ben en of de leerlingen nog vragen voor me hadden. Op dat moment hadden de leerlingen niet echt vragen voor mij, maar in de pauze hebben ze me heel veel dingen over Nederland gevraagd. Is het er koud? Heeft u al eens sneeuw gezien? Hoe zien de klassen er in Nederland uit? Om de namen van de leerlingen zo snel mogelijk te leren heb ik een plattegrond gemaakt. Sommige namen zijn wel erg lastig hoor, ook qua uitspraak. Hier moet ik dus nog even op gaan oefenen. De dagen erna heb ik 3 lessen gegeven. Ik heb wat energizers in de lessen verwerkt en ik heb gebruik gemaakt van een coöperatieve werkvorm. De leerlingen zijn dit niet gewend. Maar ze lijken het wel erg leuk te vinden.
In de groepen 3 t/m 8 zitten twee leraren per klas. Elke klas heeft ongeveer 25 leerlingen. De juffen dragen bijna allemaal een uniform. Net zoals de kinderen. Groep 1 en 2 hebben school van 07:50 uur t/m 11:50 uur, de onderbouw heeft van van 07:50 uur t/m 12:20 uur en de bovenbouw heeft les van 07:50 t/m 12:50 uur. De school bestaat uit een aantal losse gebouwen. Er is geen gymzaal aanwezig en op dit moment wordt er gewerkt om een mediatheek te creëren. Mijn creatieve geest wordt hier erg uitgedaagd, er zijn namelijk maar weinig materialen om les mee te geven. Mijn mentor is erg geïnteresseerd in hoe we het onderwijs in Nederland vormgeven. Ik heb haar verteld over hoe wij differentiëren en heb haar een voorbeeld van de groepsplannen laten zien. Ik vind het fijn dat ze open staat voor dit soort dingen. Na mijn stageweek was het ook weer tijd voor wat ontspanning. Ofja ontspanning, zaterdag hebben we een hele educatieve dag gehad. We hebben drie plantages bezocht. Erg interessant. Morgen is mijn eerste dagje bij de kleuters en volgend weekend staat er een trip gepland naar Brownsberg. Een onderdeel hiervan is via een kabelbaan door de jungle naar beneden, ik ben hier erg benieuwd naar. Ow ja, het uitgaansleven hebben we ook dit weekend weer meegemaakt, erg leuk hier!

Ik zal wat foto's van de school op fb plaatsen. Voor de fb loze mensen onder ons zal ik per reisverslag een paar foto's toevoegen.

Groetjes uit het zonnige (sorry he, ik hoorde dat het bij jullie echt geen lekker weer is) Suriname!

Kusss

  • 12 Mei 2014 - 08:25

    Marielle:

    Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Lesgeven daar wordt een hele uitdaging denk ik, maar ja creatieve juf ben je dus dat komt vast goed! Ook leuk om te lezen dat er buiten school, tijd is om zelf Suriname beter te leren kennen. Veel plezier daar en pas goed op jezelf! Dikke kus, Mar

  • 12 Mei 2014 - 08:51

    Nancy:

    Hey michelle, wat een ervaringen zeg! Wat zul je hier veel van leren, echt bijzonder, fijn dat je het zo goed naar je zin hebt....enne wat het weer betreft hoef je er niet in te wrijven hoor ;) veel liefs en groetjes uit het koude Nederland van ons 4tjes xx

  • 13 Mei 2014 - 14:33

    Herman De Kleine:

    Hallo Michelle. Fijn , om te lezen, dat mijn nichtje het goed maakt. Dat er naast stage ook leuke leerzame momenten zijn. Betreffende leerlingen is er wel veel discipline, kan het me nog herinneren van vroeger in onze tijd! Alleen was er toen geen sprake van uniformen! Maar je netjes opstellen op het schoolplein was toen ook aan de orde. Suriname heeft dan toch "iets" bewaard van die Hollanders. Michelle een hele fijne, gezellige en leerzame tijd toegewenst. Met de hartelijke groeten, Herman.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michèlle

Actief sinds 18 April 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 8571

Voorgaande reizen:

18 April 2014 - 24 Juli 2014

Koffer pakken

Landen bezocht: