De laatste daagjes vliegen voorbij.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michèlle Tegelbeckers - WaarBenJij.nu De laatste daagjes vliegen voorbij.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michèlle Tegelbeckers - WaarBenJij.nu

De laatste daagjes vliegen voorbij....

Blijf op de hoogte en volg Michèlle

30 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen,

Nog precies één week en dan is mijn Surinaamse avontuur voorbij. De tijd vliegt, dus ik ga nog even flink genieten van de laatste paar daagjes. Maar eerst zal ik even over mijn afgelopen week vertellen.

Vorig weekend waren Evelien en ik alleen, de andere meiden waren voor vier daagjes naar Curaçao. We hebben er samen een fijn weekend van gemaakt. Tevens hebben we ook hard voor school gewerkt, het is namelijk tijd om wat dingen in te leveren. In het weekend hebben we wel leuke feestjes gehad. Op zaterdag kregen Evelien en ik het sportieve idee om te gaan kajakken. Nadat Evelien een paar mensen gebeld had, hadden we afgesproken om op zondag met twee andere mensen 3 uur te gaan kajakken over de Suriname rivier. We werden zondag om 10 uur opgehaald. Toen we aankwamen bij het kajakken was het weer redelijk goed. Dus dat was mooi meegenomen. De instructeur zei tegen ons dat we vast geen uitleg nodig hadden. Hij dacht dat als we drie uur wilde kajakken we vast wel professionele kajakkers waren. We hebben toen heel voorzichtig verteld dat het woord professioneel misschien een beetje overdreven was. Eenmaal op het water ging ik vol goede moed voorop varen. Maar naarmate we langer aan het varen waren, hoe meer ik afdreef naar de laatste plek. Het was toch iets vermoeiender dan ik gedacht had. Gelukkig heeft de vriendelijke instructeur me bijgestaan en hebben we fijne gesprekken gevoerd. Het was erg indrukwekkend om te kajakken op de Suriname rivier. Ik kan het iedereen aanraden. Na één uur heen te zijn gevaren, moesten we weer terug. Op de terugweg is er iemand kopje onder gegaan. Niet veel daarna begon het te regenen. Het had wel wat, in je kajak in de regen op de Suriname rivier. Evelien en ik waren helemaal doorweekt, dus het watergevecht wat daarna volgde had eigenlijk helemaal geen effect mee, maar heeft wel gezorgd voor goede buikspieren. We waren pas weer terug na 4,5 uur gekajakt te hebben. We hadden namelijk de stroming tegen op de terugweg. Jullie kunnen wel begrijpen dat ik best wel een beetje moe was. Na een lekkere lunch zijn we naar Domburg gereden. Domburg is de havenplaats waar de schepen moeten aanmeren.
Afgelopen week heb ik mijn laatste stagedag gehad. Ik heb deze week alle lessen gegeven en zelfs een eigen toets in elkaar gezet. Het is over het algemeen goed gegaan en ik heb het als een leuke, leerzame week ervaren. Donderdag hadden we ons afscheid op stage. Ik had gewoon lessen ingepland en had niet zoveel van de dag verwacht. Maar na de eerste pauze moesten we allemaal naar de mediatheek komen. De hele school had zich hier verzameld en we kregen te horen dat ze allemaal heel blij waren dat we stage hebben gelopen op hun school en dat ze heel erg waardeerde wat we voor ze gedaan hadden. Daarna kregen we een cadeautje aangeboden. Dit was een Pangi, dit is een Surinaamse doek die gedragen wordt als een rok. Een leuke verrassing. Toen kregen de kinderen de gelegenheid om ons nog tekeningen, gedichtjes etc. te geven. Mijn klas kwam aan met een ingelijste foto van mij met de hele klas. Het meisje dat me het cadeautje gaf moest heel erg huilen. Ze vond het heel erg dat ik weg ging. Eenmaal terug in de klas kreeg ik nog een boekje met allemaal tekeningen en persoonlijke teksten van de leerlingen. Heel bijzonder dat ze dat allemaal gedaan hebben. Van mijn mentor van de kleuters kreeg ik een mooie ketting, armband met oorbellen. Al met al een bijzondere mooie laatste dag op stage. ’S Avonds waren wij uitgenodigd voor een dinertje met de directie. Ze hebben ons getrakteerd op een lekker etentje.

Vandaag zijn we nog even terug geweest naar onze stageschool. Er werd namelijk Keti Koti gevierd. Er waren kraampjes waar we eten konden kopen en de leerlingen hadden allemaal mooie kleren aan. Landelijk wordt Keti Koti gevierd op 1 juli, De dag der vrijheden wordt gevierd, dit is de afschaffing van de slavernij. Geert en Nick (twee vrienden uit Nederland) zijn ook mee geweest. Ze vonden het bijzonder dat de leerlingen erg aanhankelijk waren, met name naar ons toe. Wat ze niet hadden verwacht was dat er zoveel verschillende bevolkingsgroepen op één school zaten. Ons vallen dit soort dingen niet meer op, dus het is fijn om hier nog even aan herinnerd te worden. Vanavond staat het festival ‘lustig ’op het programma. Dit duurt van 18:uur t/m 06:00 uur. Morgen gaan we Keti Koti vieren. De woensdag vertrek ik voor vier dagen op trip. Dus ik heb nog een vol programma.

Lieve groetjes Michèlle

  • 30 Juni 2014 - 23:42

    Irene:

    Geniet nog van je laatste weekje

  • 01 Juli 2014 - 09:11

    Marielle:

    Ha Michelle!! Jeetje je stage al voorbij! Fijn dat het allemaal zo goed verlopen is. Geniet van je laatste weekje daar en dan.........vakantie!!! Heel veel plezier nog! Jullie hebben heel wat bij te kletsen! Dikke kus, Mar

  • 01 Juli 2014 - 20:19

    José Levie:

    Weer een mooi verhaal. Ik begin echt jaloers te raken, geweldig wat je allemaal meemaakt.
    Je bent dus alvast wezen kijken wat er allemaal op Curacao te beleven valt. kan jij eens als gids dienen wanneer Bartje komt.
    Ik wens je nog een fijne week daar dan zal ik Bartje maandag veilig op het vliegtuig zetten.
    Kus José Levie.

  • 01 Juli 2014 - 20:26

    Karin:

    Hoi Michelle,je stage is om gevlogen.Ze hebben je welverdiend,goed verwend.Veel plezier en geniet deze laatste dagen. Daarna heerlijk samen vakantie vieren. Net wat Mar zegt, wat hebben jullie veel bij te kletsen. Geniet van alles en tot ziens in Berg. dikke zoen, Karin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michèlle

Actief sinds 18 April 2014
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 8566

Voorgaande reizen:

18 April 2014 - 24 Juli 2014

Koffer pakken

Landen bezocht: