Plantagetocht en onaangenaam bezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michèlle Tegelbeckers - WaarBenJij.nu Plantagetocht en onaangenaam bezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michèlle Tegelbeckers - WaarBenJij.nu

Plantagetocht en onaangenaam bezoek

Blijf op de hoogte en volg Michèlle

14 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen,

Vorige keer heb ik kort verteld over een educatieve trip naar drie plantages, ik zal daar nu even wat meer over vertellen

Met onze privégids reden we in een chique auto richting de eerste plantage. De eerste plantage die we bezochten heet 'Peperpot'. Eerst hebben we een stuk door de jungle gelopen, ongeveer 4 kilometer. Hier had ik niet op gerekend, anders had ik mijn slippertjes wel even voor comfortabel schoenen ingeruild. Het gedeelte waar we gelopen hebben was vroeger een en al plantage waar verschillende gewassen verbouwd werden. Onze gids vertelde ons veel over de plantage, hij wist er veel vanaf. Vroeger werkte er op de plantage ongeveer 200 slaven. Ik had er veel meer verwacht omdat het er super groot was. Onze gids vertelde dat als eenmaal de gewassen er stonden, het alleen nog aan komt op het onderhouden van de gewassen. En dit was goed te doen met 200 slaven. Na de wandeling zijn we naar de plantagehuizen gereden. Het zag er allemaal wat vervallen uit en ik kon me niet echt een beeld vormen van hoe het hier vroeger geweest was. Onze gids liet ons kersen ( 2 per dag zou voldoende vitamine c zijn voor de hele dag) en cacao proeven. Dit zag er heel anders uit dan ik me had voorgesteld en het smaakte absoluut niet naar cacao, maar heel zoet. Na 'Peperpot' gingen we met een bootje de rivier over, hier stond het eten op ons te wachten. Kip (met bot:() bami en groente. Het werd tijd dat we wat gingen eten want we lagen al flink achter op schema. Onze gids liet ons zoveel zien dat we een dik uur achter liepen. Ik vond het niet erg, omdat hij erg interessante dingen vertelde. Daarna gingen we naar Plantage 'Frederiksdorp'. We gingen hier per boot heen. Toen ik uit de boot stapte zag ik iets dat ik niet verwacht had. Het was hier zo mooi! Heel anders dan “Peperpot”. Deze plantage is in originele staat gerestaureerd. Nu worden er nog sinaasappels verbouwd. We hebben hier enorm lekkere verse sinaasappelsap gedronken. De eigenaar van de plantage (vroeger woonde hij in Venray, hoe toevallig) kwam bij ons staan en heeft ons wat informatie gegeven over de plantage. Je kunt er nu ook overnachten, een aanrader, het ligt er mooi en als je stil bent hoor je alleen de natuur. Onze gids vertelde wel dat het in sommige huizen kan spoken.. Dit omdat er zielen van slaven rondhangen, die hun rust niet kunnen vinden na alles wat zich in de slaventijd heeft afgespeeld. We hebben hier denk ik één uurtje rondgelopen. Op naar de laatste plantage. Het was geen plantage zoals ik die voor ogen had. Er werden namelijk pas tijdens de tweede wereldoorlog gewassen verbouwd. Hier hebben vroeger dus geen slaven gewerkt, maar contractarbeiders. De meneer die ons rondleidde was bijna 80 en was hier opgegroeid. Hij wist er dus erg veel vanaf. Op de terugweg heeft onze gids ons nog een plek laten zien waar alleen maar lokale mensen komen, namelijk de dijk van Nieuw Amsterdam. Het was hier erg mooi, zeker omdat de zon net onder aan het gaan was. Daarna heeft onze gids ons bij ons thuis afgezet. ’s avond nog even op stap geweest en daarna moe maar voldaan het bed in.

Helaas is er ook een heel verveeld ding gebeurd, of laat ik het anders stellen, we hebben een heel vervelend dier op mijn kamer gevonden….

Ik wilde op tijd naar bed gaan maar toen ik mijn kamer op liep hoorde ik een gek geluid dat ik niet herkende. Ik keek achter mijn deur en daar zat ie, een enorme kakkerlak! Zeker 5 centimeter groot. Ik heb heel hard gegild en binnen een paar seconden stonden de andere dames op mijn kamer om me te hulp te schieten. Helaas had de kakkerlak geen zin om gevangen te worden en was tussen mijn spullen op de grond gekropen. Ik kan je vertellen dat ik dat een heel onprettig idee vond! Er zou niet geslapen worden, voordat we de snelle kakkerlak gevangen hadden. Félice had van thuis een spinnenvanger meegenomen, deze kwam nu perfect van pas. Inge had een zaklamp op haar hoofd gezet, ik maakte alle haren vast (tijdens een trip was er een kakkerlak een meisje haar losse haar gevlogen, dat zou ons niet overkomen) en Evelien was heel hard aan het lachen van wat ze allemaal te zien kreeg. Na de kamer op z'n kop gezet te hebben, was het beest nog niet terecht... Wat nu?! We hadden net besloten dat ik bij een van de andere meiden op de kamer ging liggen toen we de kakkerlak op de gang aantroffen. Na elkaar aangekeken te hebben van wie de eerste stap zou zetten, was het na mijn mislukte poging de beurt aan Evelien. Evelien pakte de insectenspray en verdoofde het dier onder de spray. Daarna pakte ze hem met de spinnenvanger en heeft ze hem buiten gezet. Evelien, de held van de avond. Daarna heb ik het hele huis gedesinfecteerd, met als gevolg dat we een half uur niet in ons huis mochten. Achteraf had ik ook wat te veel spul in onze kamers gespoten, oepsiej. Daar zaten we dan, om half 12 ’s avonds in onze pyjama op ons balkon. Maar dat deed er allemaal niet meer toe, want wij konden daarna wel rustig gaan slapen. De dag erna vonden we nog een verloren kakkerlakpoot, ik ben er twee dagen omheen gelopen. Gelukkig heeft Félice hem de derde dag opgeruimd.

Na het weekend maak ik weer een verhaaltje, dan kan ik jullie over mijn Brownsbergtrip vertellen.


Groetjes x Michèlle

  • 14 Mei 2014 - 06:16

    Marielle:

    Wat een helden!! Goed hoor dat jullie de kakkerlak met teamwork gevangen hebben! Leuk om je verslagen van alles wat je meemaakt daar te lezen! Pas goed op jezelf! Dikke kus, Mar

  • 14 Mei 2014 - 11:26

    Gwen:

    Hahaha michèlle, ik moest hardop lachen om het kakkerlakken verhaal! Dit zal helaas vast niet de enige zijn die jullie tegenkomen daar.. Maar spinnen lijken mij nog enger! Erg leuk om al jullie verhalen te lezen :) liefs!!

  • 14 Mei 2014 - 14:23

    José Levie:

    Oh Michelle , dat zou ook wat voor mij geweest zijn zo'n kakkerlak, net zoals in Indonesië , weet je nog? Bah en eng. Ik zou net zo gereageerd hebben!
    Wel stoer van jullie dat je hem hebt gevangen.
    Veel succes daar nog en als je terugkomt ben je nergens meer bang voor!
    Kus jose

  • 14 Mei 2014 - 21:39

    Ger:

    Zo'n klein beestje zo behandelen , mietje. Voor de rest gaat volgens mij wel lekker. Geniet maar van elke dag en laat je huisgenoten een beetje met rust ok als ze kruipen.
    Groetjes en kus Ger

  • 16 Mei 2014 - 14:08

    Sanne:

    Haha held die Michelle:)! Getver, ik zou ook echt geen oog dicht doen, maar ik weet nu wie ik in het vervolg moet bellen bij enge-beesten-attacks;)!

    Geniet ervan daar:), superleuk om je verhalen te lezen!
    xx

  • 16 Mei 2014 - 20:17

    Karin:

    Heey Michelle, ik heb net al je verslagen gelezen en foto`s bekeken. Wat een belevenissen allemaal. Geweldig wat je allemaal al hebt meegemaakt. Wat een grootse levenservaring. Kippevel bij de spinnenactie bbr. Ik ben benieuwd naar het vervolg op school. Ik denk dat je een bijzonder krachtige stagiare bent voor de school. Veel plezier en geniet van iedere dag en het was fijn om je even op skype te horen en te zien. Dikke knuffel van mij en groetjes van de bups hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michèlle

Actief sinds 18 April 2014
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 8558

Voorgaande reizen:

18 April 2014 - 24 Juli 2014

Koffer pakken

Landen bezocht: